کانال ها و گروه های تلگرام نصیر
لطفا مقطع خود را انتخاب کنید

انتخاب رشته در مقطع دکتری

انتخاب رشته در مقطع ارشد

زبان عمومی ارشد دکتر رستمی نصیر

توضیحات مولف در مورد کتاب

نگاهی به آزمون زبان عمومی سال 1397 و بررسی منابع سئوالات
تهیه و تنظیم: دکتر بابک رستمی قراگزلو
*توضیح بسیار مهم در مورد منابع واژگان ارشد: (حوصله کنید و بخوانید، فکر کنم برایتان مفید باشد)
دوستان عزیز، بدلیل پرسشهای زیادی که در مورد منابع واژگان در طول این سال ها همواره از من پرسیده شده است و دغدغه ای که بسیاری از دانشجویان در این مورد دارند، باید این نکته را اکیداً تذکر بدهم که منبع اصلی انتخاب واژگان برای آزمون شما، کتابهای مرجعی مثل 504 یا TOEFL و از همه مهمتر، واژگانی است که در سالهای گذشته آزمون ارشد مورد استفاده قرار گرفته­اند. لازم به ذکر است که همیشه درصد قابل توجهی از واژگان بکار رفته در آزمون های ارشد، با تسلط بر منابعی که در بالا گفتم (بخصوص واژگانی که قبلاً مورد استفاده در آزمون ها بوده اند که همگی آنها در فصل 8 و 9 از چاپ نهم کتاب من 'زبان عمومی ارشد و دکتری - انتشارات نصیر' دسته بندی و ارائه شده اند)، کمک بسیاری به شما برای گرفتن درصد بالا در این بخش از آزمون می کنند و باید توجه داشته باشید که همیشه و در هر آزمونی در تمام سنوات گذشته، واژگانی هم بوده اند که در هیچیک از این منابع وجود نداشته اند و به تعبیری جدید هستند ولی دقت داشته باشید که شما برای گرفتن درصد بالا در بخش واژگان، نیازی نیست که لزوماً همه واژگان آن آزمون را بلد باشید تا بتوانید به همه تستها پاسخ دهید و در اصل لازم نیست انبوهی از واژگان را بخوانید تا  شاید از بین آنها بخواهد واژگانی مورد استفاده در کنکور قرار بگیرند (تازه با فرض اینکه همه را یاد بگیرید و با هم قاطی نشوند) زیرا اولاً، با توجه به نوع استاندارد طراحی سئوالات واژگان در آزمون های امروزی (10 سال اخیر) که اصولاً فقط باید یک گزینه درست باشد و گزینه درست­تر عملاً وجود ندارد (استثناها ملاک عمل ما نیستند)، اگر مطمئن شدید که یک گزینه قطعاً برای جای خالی مناسب است و معنای منطقی ارائه می دهد، حتی اگر معنای سایر گزینه ها را هم ندانید، می توانید آن گزینه را انتخاب کنید و ثانیاً، شما قرار نیست لزوماً به تمامی سئوالات پاسخ دهید، زیرا هدف ما در آزمون ارشد، 100 زدن نیست بلکه بهینه امتحان دادن و از سایر رقبا جلوتر بودن است.
به همین دلیل، من در کلاس­هایم علاوه بر بررسی منابع فوق، به بررسی ریشه یابی واژگان مهم برای یادگیری علمی و عمقی آنها هم می پردازم و البته این ریشه یابی و شناخت ساختار، در یادگیری واژگان هم ریشه­ی آنها هم بسیار مؤثر است (نمونه هایی را از واژگان این آزمون که در کلاسها ارائه کرده ام را در ادامه و در خلال بررسی آزمون خواهید دید) در ضمن یادتان هم باشد که، بنابراین، بهتر است هوشیار باشید و بی جهت تحت تأثیر این شعار که 'واژگان همگی از فلان کتاب آمده اند' قرار نگیرید، آزمون شما اصول خودش را دارد و هر کس طبق آن اصول رفتار کند، حتماً بهترین نتیجه را خواهد گرفت. من وظیفه داشتم تجربه ای را که بعد از 17 سال تدریس و نگارش 7 عنوان کتاب در این زمینه بدست آورده ام را در اختیار شما قرار دهم، انتخاب مسیر با خود شماست.
برای نمونه، واژگان ارائه شده در آزمون صبح جمعه 1397 را با هم بررسی می کنیم و آدرس و توضیحات هر واژه را کنارش می نویسم تا ببینید واقعیت آزمون شما چیست:
  
بخش A : واژگان
 1- در ارتفاعات مرکزی گینه­ی نو، ایجاد گذار (عبور) ناگهانی از جامعه­ی دارای تبر سنگی (منظور دارای تمدن و امکانات ماقبل تاریخ) به جامعه­ی دارای کشتی­های بادبانی (و اکنون جامعه­ی دارای هواپیماها) آسان نبوده است.
گزینه شماره (3) صحیح است.
1) ظهور، آشکارسازی          2) زوال               3) گذار، انتقال، عبور                      4) پیچیدگی
توضیح واژگان این سئوال: (3 گزینه از 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) manifestation (در آزمون عصر پنجشنبه 1392 بکار رفته بود و در صفحه 434 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 2) deterioration (این واژه در آزمون های سال های گذشته استفاده نشده بوده است ولی همانگونه که در بالا توضیح دادم، با توجه به نوع استاندارد طراحی سئوالات واژگان در آزمون های امروزی (10 سال اخیر) که اصولاً فقط باید یک گزینه درست باشد و گزینه درست­تر عملاً وجود ندارد، اگرمطمئن شدید که یک گزینه قطعاً برای جای خالی مناسب است و معنای منطقی ارائه می دهد، حتی اگر معنای سایر گزینه ها را هم ندانید، می توانید آن گزینه را انتخاب کنید. در این سئوال نیز دقیقاً همین قانون حاکم است، یعنی گزینه شماره (3) که اتفاقا گزینه راحتی هم هست، کاملاً برای جای خالی مناسب و منطقی است و بنابراین، بدون نیاز به نگرانی برای معنای واژه ی نا آشنایی مانند deterioration نیز می توانستیم به این تست پاسخ دهیم. یادآوری می کنم، در کنکور شما، دانش متوسط همراه با روش صحیح بسیار با ارزش تر است از دانش زیاد ولی بی برنامه است.
 3)transition  (واژه دبیرستانی ساده)
 4)sophistication  (از واژگان آزمون سال 1389 که در بخش آزمون­های واژگان فصل 8 کتاب آمده بود – این واژه در ریشه­یابی­های کلاس هم بررسی شده بود و دارای ریشه -soph- به معنای 'علم و دانش' است مثل واژه philosophy (فلسفه، عشق به علم) که در این واژه (sophistication) اینگونه معنا می شود: پیچیدگی، موضوعی که میزان علم و دانش بیشتری در آن وارد شده است.)
2- من برای مرور نوشتجات علمی­ام نیاز به کمک تو دارم. یکسری سئوال به پست الکترونیکی (ایمیل) الصاق شده­اند. لطفاً به آنها پاسخ بده.
گزینه شماره (4) صحیح است.
1) بالا برده          2)  نهاده شده، مطرح شده    3) تحقیق شده، مورد بررسی قرار گرفته           4) الصاق شده، متصل شده
توضیح واژگان این سئوال: (هر 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) raised (واژه ساده ای بود در حد دبیرستان و قبلا هم در آزمون عصر چهارشنبه 1393 بکار رفته بود و در صفحه 434 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
2) posed (واژه­ی ساده­ای بود، این همان واژه ای است که در کلاس بارها در مورد آن صحبت کرده­ام و واژه­ی position (موقعیت، جایگاه) و propose (پیشنهاد دادن، یعنی مطلبی را به پیش (pro-) نهادن (pose)) و چندین واژه­ی دیگر از آن ساخته شده­اند در ضمن در آزمون عصر چهارشنبه 1392 بکار رفته بود و در صفحه 474 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 3) inquired (در آزمون عصر جمعه 1390 بکار رفته بود و در صفحه 394 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود -  این واژه در ریشه­یابی­های کلاس هم بررسی شده بود و دارای ریشه -quir- و -ques- و -quis- به معنای 'خواستن، به دنبال چیزی بودن، پرسش' است مثل واژه question (پرسش) و واژه require (نیاز داشتن، خواستن) که در این واژه (inquire) اینگونه معنا می شود: تحقیق کردن، بررسی کردن، در موضوعی به دنبال چیزی بودن.)
 4) attached (در آزمون عصر چهارشنبه 1392 بکار رفته بود و در صفحه 426 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود - البته جزو واژگان ساده این آزمون بود که دقیقا همگی شما از طریق واژه ایمیل (e-mail) کاملا با این واژه آشنایی داشتید)
 3- هیچ تعریف منفرد یا تعریفی که بطور گسترده­ای مورد استفاده قرار گرفته باشد از ادبیات کودکان وجود ندارد. ادبیات کودکان می­تواند به طور گسترده­ای تعریف شود به عنوان هر چیزی که بچه ها می­خوانند یا بطور خاص­تر تعریف شود به عنوان قصه، غیر قصه، شعر، یا نمایش که برای بچه ها یا افراد کم سن و سال در نظر گرفته شده است یا توسط آنها استفاده می­شود.
گزینه شماره (1) صحیح است.
1) بطور گسترده    2) بطور خوشبینانه             3) بطور بحث برانگیز                     4) بطور بیطرفانه
توضیح واژگان این سئوال: (3 گزینه از 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) broadly (در آزمون صبح پنجشنبه 1392 بکار رفته بود و در صفحه 430 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 2) optimistically (این واژه در آزمون­های سال­های اخیر استفاده نشده بود ولی بدون دانستن معنای آن نیز امکان انتخاب گزینه شماره (1) وجود داشت زیرا تکرار می کنم که اصولاً فقط باید یک گزینه درست باشد و گزینه درست­تر عملاً وجود ندارد و در این سئوال، گزینه شماره (1) کاملاً برای جای خالی مناسب است و ندانستن گزینه شماره (2) مانعی برای گرفتن نمره کامل این سئوال نیست.)
 3) controversially (چندین بار در سالهای گذشته در آزمون­های صبح چهارشنبه 1390 و 1391 و عصر چهارشنبه 1394 بکار رفته بود و در صفحات 374 ، 398 و 474 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود - البته این واژه در آزمونهای کلاسی هم بررسی و ریشه یابی شده بود و دارای پیشوند و ریشه contro- / contra- و -counter- به معنای 'ضدیت و تقابل' است مثل contrast (تضاد) و یا contradict (تناقض داشتن))
 4) neutrally (واژه کتاب 504 درس 24 و چندین بار هم در آزمون های سال های گذشته استفاده شده بود، از جمله در آزمون صبح چهارشنبه 1390 در صفحه 374 و عصر چهارشنبه 1392 در صفحه 426 و صبح پنجشنبه 1394 که در صفحه 478 کتاب چاپ نهم ارائه شده بودند)
 4- زمانیکه بسیاری از زبان­های گفتاری سرخپوستان بومی آمریکا بدلیل استعمار انگلیسی­ها، فرانسوی­ها، اسپانیایی­ها یا پرتغالی­ها جایگزین شدند (با زبان دیگری تعویض شدند)، آن زبان­ها منقرض گشتند.
گزینه شماره (4) صحیح است.
1) توزیع کردن      2) تکرار کردن، تکثیر کردن  3) روشن کردن، شرح دادن              4) جایگزین کردن، تعویض کردن
توضیح واژگان این سئوال: (3 گزینه از 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) distribute (در آزمون عصر پنجشنبه 1392 بکار رفته بود و در صفحه 434 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 2) replicate (این واژه در آزمون های سال های گذشته استفاده نشده بوده است ولی با تکرار توضیح بالا، اینکه گزینه درست­تر عملاً وجود ندارد، در این سئوال نیز گزینه شماره (4) که اتفاقا گزینه راحتی هم هست، کاملاً برای جای خالی مناسب و منطقی است و بنابراین، بدون نیاز به نگرانی برای معنای واژه­ی نا آشنایی مانند replicate نیز می توانستیم به این تست پاسخ دهیم.
 3) illustrate (واژه کتاب 504 درس 28 و در آزمون عصر پنجشنبه 1392 نیز بکار رفته بود و در صفحه 434 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود - البته این واژه در آزمونهای شبیه سازی شده کلاسی هم برای دانشجویان کلاس ریشه یابی شده بود و دارای ریشه -lus- / -lum- و -lumin- است که همگی به معنای نور و روشنایی هستند مثل واژه­ی luster (لوستر) و واژه­ی luminaire (نور افکن) یا واژه­ی illuminate (روشن کردن) که در این واژه (illustrate) نیز به معنای روشن کردن یک موضوع با مثال و شکل است که به معنای شرح دادن نیز ترجمه شده است)
 4) replace (واژه ساده دبیرستانی که در سالهای پیش هم مورد استفاده قرار گرفته بود از جمله در آزمون عصر جمعه 1392 رفته در صفحه 442 و همچنین در آزمون صبح چهارشنبه 1394 در صفحه 470 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 5- در خلال طوفان زمستانی، شرایط جاده ها (خیابان ها) آنچنان بد (اسفناک) شد که مدارس برای یک هفته تعطیل شدند.
گزینه شماره (2) صحیح است.
1) بی پروا، بی ملاحظه        2) اسفناک، رقت انگیز، بد    3) سطحی، صوری             4) متغیر، نامنظم، دمدمی مزاج
توضیح واژگان این سئوال: (2 گزینه از 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) reckless (واژه کتاب 504 درس 18 و چندین بار هم در آزمون های سال های گذشته استفاده شده بود، از جمله در آزمون عصر چهارشنبه 1390 در صفحه 378 و صبح پنجشنبه 1391 در صفحه 406 و صبح جمعه 1393 که در صفحه 462 کتاب چاپ نهم ارائه شده بودند.
2) deplorable (این واژه در آزمون­های سال­های اخیر استفاده نشده بود)
 3) superficial (در آزمون صبح جمعه 1393 بکار رفته بود و در صفحه 462 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 4) erratic (این واژه در آزمون­های سال­های اخیر استفاده نشده بود)
 6- با قرار دادن یک دسته گل و یک عروسک کادوپیچی شده در بالای تخت، مادر جوان، سوهای خوابیده را بوسید و این دعای خیر را گفت: 'تولدت مبارک و خدا حفظت کند دخترم'
گزینه شماره (3) صحیح است.
1) نیکوکاری، لطف، بخشش  2) لعنت، بدگویی              3) دعای خیر                   4) وداع، بدرود
توضیح واژگان این سئوال: (ریشه­یابی­های هر 4 گزینه در کلاس و کتاب (فصل 7) ارائه و کار شده بودند)
 پیشوند bene- به معنای خوب، نیکو، سودمند است (مثل واژه ی benefit (سود)، benefactor (نیکوکار، عامل خیر) و benevolent (خیرخواه، خیر اندیش) و همچنین یکی از واژگان اصلی کتاب 504 یعنی beneficiary (سودمند))
پیشوند mal- و همچنین mis- به معنای بد و سوء هستند (مثل واژه ی mistreat (بدرفتاری کردن)، misunderstand (سوء تفاهم)، malnutrition (سوء تغذیه) و ...)
ریشه -dict- هم به معنای گفتن، کلام، واژه و سخن است (مثل واژه­ی dictionary (واژه نامه)، predict (پیشگویی کردن) و ...)
 1) beneficence (نیکوکاری، لطف، بخشش)
2) malediction (لعنت، بدگویی)
3) benediction (دعای خیر، کلام نیکو و خیر)
4) valediction (وداع، بدرود، کلام لحظه خداحافظی)
 7- افرادی که به دنبال رؤیاهایشان می­روند، آنچه را که دوست دارند را انجام می دهند و رو به عظمت می روند.
گزینه شماره (1) صحیح است.
1) دنبال کردن، تعقیب کردن                        2) درگیر شدن، شامل شدن  3) جمع شدن، اجتماع کردن                        4) نیاز داشتن
توضیح واژگان این سئوال: (3 گزینه از 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) chase (این واژه در آزمون­های سال­های اخیر استفاده نشده بود)
2) involve (در آزمون عصر جمعه 1391 بکار رفته بود و در صفحه 418 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
3) gather (واژه ساده دبیرستانی - در صورت سئوال شماره 7 آزمون عصر پنچشنبه 1395 هم بکار رفته بود در صفحه 515 کتاب چاپ نهم)
4) require (واژه ساده دبیرستانی که چندین بار در آزمون های سالهای گذشته ارشد نیز بکار رفته بود و در کتاب ارائه شده بود - ریشه­ی آن در سئوال 2 همین آزمون نیز ارائه شد)
 8- توجه یک موردی ضروری برای دستیابی به هر چیزی است. اگر نتوانی توجه کنی، نمی توانی کار را انجام دهی.
گزینه شماره (4) صحیح است.
1) گرفتن، اتخاذ کردن         2) ساختن، باعث شدن        3) تلاش کردن                 4) انجام دادن
توضیح واژگان این سئوال: (گزینه های این سئوال در حد زنگ تفریح کودکستان بودند!!)
 1) taken (واژه ساده دبیرستانی یا حتی می توان گفت کودکستانی!!)
2) made (واژه ساده دبیرستانی یا حتی می توان گفت کودکستانی!!)
3) tried  (واژه ساده دبیرستانی یا حتی می توان گفت کودکستانی!!)
4) done  (واژه ساده دبیرستانی یا حتی می توان گفت کودکستانی!!)
 9- هر چیز ساخته شده توسط بشر در اطراف شما، در اصل یک فکر بوده است در ذهن یک شخص.
گزینه شماره (2) صحیح است.
1) از نظر اجتماعی             2) دراصل                                    3) به سرعت                   4) بطور مطلوب
توضیح واژگان این سئوال: (تمام گزینه ها ساده و در حد دبیرستان بودند)
 1) socially (واژه ساده دبیرستانی)
2) originally (واژه ساده دبیرستانی)
3) quickly  (واژه ساده دبیرستانی یا حتی می توان گفت کودکستانی!!)
4) desirably (واژه ساده دبیرستانی)
 10- قدرت سازمان ملل وابسته است به همکاری کشورهای عضوش.
گزینه شماره (3) صحیح است.
1) رویارویی، مواجهه           2) فرض                          3) همکاری                     4) ضرورت، فوریت
 توضیح واژگان این سئوال: (هر 4 گزینه قبلاً در آزمون ها بوده و در کتاب ارائه شده­اند)
 1) encounter (در آزمون عصر پنجشنبه 1392 و همچنین آزمون صبح چهارشنبه 1394 بکار رفته بود و در صفحات 434 و 470 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود - البته همانطور که در سئوال 3 در بالا اشاره شد، این واژه در آزمونهای کلاسی هم بررسی و ریشه یابی شده بود و دارای پیشوند و ریشه contro- / contra- و -counter- به معنای 'ضدیت و تقابل' است مثل contrast (تضاد) و یا contradict (تناقض داشتن))
 2) assumption (در آزمون عصر چهارشنبه 1390 در صفحه 378 کتاب چاپ نهم ارائه شده بود)
 3) cooperation (از واژگان دبیرستانی است و در کانال تلگرامی زبان ارشد دکتر رستمی (@englishrostami) نیز بررسی و ارائه شده بود به این شکل:
این واژه ترکیب پیشوند co- به معنای هم، با هم است و واژه operate به معنای عمل کردن و کار کردن و پسوند -ion که اسم ساز است و ترکیب آنها می شود 'همکاری')
 4) urgency (از واژه­ی urgent به معنای فوری و ضروری ساخته شده است که یکی از واژگان اصلی کتاب 504 است (درس 12) و در آزمون عصر پنجشنبه 1394 در صفحه 482 کتاب چاپ نهم نیز ارائه شده بود)
  
نتیجه گیری:
همانگونه که می بینید، 34 واژه از 40 واژه این آزمون در کتاب من (آزمون­های سال های گذشته و واژگان 504) ارائه شده بودند و برخی از آن 6 واژه ناآشنا هم همانطور که داخل هر سئوال توضیح دادم، تأثیری در پاسخگویی به آن سئوال نداشتند (مثل واژه replicate در سئوال شماره 4 یا در سئوال شماره 7 می توانستیم در صورت نداستن معنای واژه­ی chase، سایر گزینه­ها را رد کنیم) و فقط 1 سئوال بود که شاید نمی توانستید براحتی به آن پاسخ دهید، سئوال شماره 5، و این یعنی شما حتی با سطح متوسط در واژگان و صرفاً مطالعه واژگان سالهای اخیر آزمون ارشد (در کتاب زبان عمومی ارشد و دکتری) و بررسی واژگان کتاب  504 می توانستید به 9 سئوال از 10 سئوال این آزمون پاسخ دهید و به درصد 90 در بخش واژگان برسید. فکر می کنید چند درصد از داوطلبان در این آزمون به این درصد رسیده اند، قطعاً بسیار بسیار اندک.
البته قطعاً این یک درصد ایده­آل است و لازم به توضیح هست که شما حتی اگر 5 تا از 10 سئوال بالا را هم درست می­زدید (بدون غلط)، باز هم جزو بهترین­های آزمون محسوب می­شدید.
 نتیجه اخلاقی: با فکر تصمیم بگیرید نه با احساس.
 بخش B : گرامر
سئوال 11
نکات مربوط به این سئوال در فصل اول کتاب زبان عمومی ارشد و دکتری (چاپ نهم) صفحات 29 و 30 کتاب قرار گرفته اند که با کمک آنها و مثالهای متعددی که در کتاب ارائه شده اند، براحتی می توانستید نمره ارزشمند این سئوال را بدست آورید.
 گزینه شماره (2) صحیح می باشد.
این سئوال از مبحث زمان های افعال (گام های اول و دوم) و همچنین استفاده از فرمول مهم زیر طراحی شده است:
تعداد موصول مورد نیاز  =  n -1
در این فرمول، n تعداد جمله ها (یعنی فعل های زمان دار) است.
در گام اول، با توجه به موصول while که در ابتدای عبارت مربوط به جای خالی قرار گرفته است، نیاز به فعل زمان دار داریم و به همی دلیل، گزینه های شماره (1) و (4) که هر دو نوعی مصدر هستند اشتباهند.
در گام دوم نیز، تفاوت گزینه های شماره (2) و (3) هم در معلوم و مجهول بودن آنهاست (گزینه شماره (2) مجهول است و گزینه شماره (3) یک فعل معلوم است) که با توجه به 3 جزء مهم مربوط به این گام، نیاز به فعل مجهول داریم و گزینه شمراه (2) را انتخاب می کنیم. (is debited)
 سئوال 12
نکات مربوط به این سئوال در فصل پنجم کتاب زبان عمومی ارشد و دکتری (چاپ نهم) و همانگونه که در این فصل توضیح داده ام (در صفحه 251 و در قالب 'نکته بسیار مهم')، پاسخگویی به سئوالات این فصل کاملاً وابسته به ترجمه است و به همین دلیل باید مانند یک تست واژگان با آن برخورد کرد. البته 4 نکته گرامری مهم هم دارند که در در انتهای فصل (صفحه 266 کتاب) ارائه شده اند.
گزینه شماره (4) صحیح می باشد.
بر همین اساس، برای پاسخگویی به این سئوال، نگاهی به معنای گزینه های آن می اندازیم:
1) in spite of (علی رغم، با وجود)                           2) in relation to (مربوط به)
3) no matter (مهم نیست که)                               4) regardless of (بدون توجه به، بدون در نظر گرفتن)
I don’t even think twice: regardless of the country, I trust the system will work.
من حتی 2 بار هم فکر نمی کنم: بدون در نظر گرفتن نوع کشور، من اعتماد دارم که آن سیستم کار خواهد کرد.
 سئوال 13
نکات مربوط به این سئوال در فصل پنجم کتاب زبان عمومی ارشد و دکتری (چاپ نهم)  در بخش کلمات ربط همپایگی (در صفحه 262) ارائه شده اند.
گزینه شماره (1) صحیح می باشد.
در این سئوال، ساختار­های موازی (کلمات ربط همپایگی) مورد توجه طراح قرار گرفته­اند:
We trust that people on the street won’t rob us, (13) ----------- the bank we deposited money in last month returns it this month, that the justice system punishes the guilty ….
 هرکدام از ساختارهای موازی فوق با that شروع می شوند و به همین دلیل، انتخاب صحیح، that (گزینه شماره 1) خواهد بود.
*توضیح مهم: همانگونه که در فصل 2 چاپ نهم کتاب (ضمایر موصولی، نکته شماره 1، صفحه 84) برایتان نوشته­ام، استفاده از that به عنوان ضمیر موصولی در ابتدای عبارت ویرگول­دار مجاز نمی­باشد. (کلمه 'در ابتدای' را هم با رنگ دیگری در آنجا نوشته­ام که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد). ولی در این سئوال، اولاً، ویرگولی که قبل از جای خالی قرار گرفته است یک ویرگول عبارت موصولی نیست بلکه یک ویرگول مربوط به ساختار موازی است و ثانیاً، آن ویرگول انتهای عبارت قبلی است نه ویرگول ابتدای عبارت ما، به همین دلیل، بکار بردن that در اینجا کاملاً صحیح است.
نمونه مشابه این سئوال در صفحه 269 کتاب (سئوال شماره 42) مربوط به آزمون سال 1391 ارائه شده است.
 سئوال 14
گزینه شماره (۲) صحیح می باشد.
این سئوال هم در ادامه سئوال 13 و باز هم از ساختارهای موازی (صفحه 262 کتاب) استفاده کرده بود:
the justice system punishes the guilty and exonerates the innocent.
*توضیح: واژه­ی exonerate به معنای 'تبرئه کردن' و واژه­ی innocent به معنای 'بیگناه و معصوم' و واژه­ی guilty هم از واژگان اصلی کتاب 504 به معنای 'مجرم' است.
 سئوال 15
نکته این سئوال مربوط به فصل 2 کتاب (ضمایر موصولی)، نکته شماره 6 (صفحه 88) است که مثال های متعددی هم برای آن ارائه شده است.
گزینه شماره (3) صحیح می باشد.
با کمک نکات ارائه شده در این فصل، کلیه گزینه های این سئوال قابل تحلیل هستند. ولی نکته مورد استفاده برای تأیید گزینه شماره (3)، نکته شماره 6 در صفحه 88 کتاب بصورت زیر ارائه شده است:
نکته شماره 6) ضمایر موصولی با نقش مفعولی مي‌توانند نوشته نشوند.
(چه نوشته بشوند و چه نوشته نشوند معنای جمله تغییر نمی‌نماید.)
مثال:
The table which I bought last week is made of ivory and wood.
(= The table I bought last week is made of ivory and wood.)
میزی که من هفته پیش خریدم از عاج و چوب ساخته شده است.
 در این سئوال هم، گزینه شماره (3) بصورت زیر بوده است:
3) which we buy   =   we buy
We trust the food we buy won’t poison us…
ما اعتماد داریم که غذایی (که) ما می­خریم ما را مسموم نخواهد کرد...
موفقیت شما آرزوی من است
بابک رستمی قراگزلو
8 اردیبهشت 1397

راهنمای مطالعه درس زبان

شیوه نامه و راهنمای مطالعه درس زبان برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری-تمامی رشته‌ها

داوطلب عزیز آزمون کارشناسی ارشد و دکتری؛

درس زبان در رشته های مختلف به عنوان یکی از درس های تأثیرگذار در نتیجه آزمون شما می باشد. دلیل اصلی آن هم پایین بودن میانگین آن در سطح کشور (معمولاً زیر 10 درصد است) و از طرف دیگر، پایین بودن انحراف معیار این درس می باشد که هر دوی این پارامترها باعث تفاوت­های بسیار چشمگیر در نمره تراز می­شود که هیچ یک از درس های دیگر رشته شما چنین تأثیری را در نمره تراز شما ایجاد نمی­کنند.

**لازم به ذکر است که ساختار آزمون­های زبان ارشد و دکتری نیز بسیار به هم نزدیک است و مراجع و سرفصل­ها و نوع مطالب مورد نیاز در هر دو آزمون برای درس زبان یکسان می­باشد.

امّا علت اصلی این اشکال (یعنی پایین بودن میانگین درصد در بین داوطلبان) چند عامل مختلف است که توجه به این عوامل می تواند باعث رفع این اشکال در شما و به موجب آن، کسب نمره ترازی بسیار شگفت انگیز با زدن درصد خوب در این درس گردد:

1- تصور اشتباه برخی از داوطلبان (و یا حتی توصیه اشتباه برخی افراد کم تجربه) مبنی بر اینکه میانگین این درس پایین است پس ما با کنار گذاشتن آن چیزی را از دست نمی دهیم.

**تذکر مهم: داوطلب عزیز، یادت باشد که آزمون کنکور یک مسابقه است و در یک مسابقه، یکی از ارکان موفقیت، بهره برداری از نقطه ضعف رقیبان است. اینکه چیزی از دست ندهی اهمیت ندارد، مهم آن است که چیزی بدست آوری.

2- عدم وجود دانش کافی بر ساختار آزمون و نیازهای هر بخش از آن و زمان استاندارد پاسخگویی به آنها.

3- مقایسه اشتباه این درس در آزمون ارشد و دکتری با آزمون سراسری دوره دبیرستان.

**تذکر مهم: داوطلبان عزیز حتماً توجه داشته باشند که ساختار و نیازها و سطح آزمون درس زبان در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری کاملاً با آزمون سراسری دوره دبیرستان متفاوت است.

4- تصور اشتباه بسیاری از داوطلبان در مورد مطالعه درس زبان و فرض این موضوع که مطالعه زبان یعنی حفظ کردن واژگان. (این فرض کاملاً اشتباه است). براحتی قابل اثبات است که افرادی که حتی دارای دانش بالا در واژگان هستند نیز لزوماً نتیجه قابل توجهی در آزمون ارشد و دکتری نمی­گیرند. بطور مثال، بیش از 70 درصد نیاز در بخش های گرامر و درک مطلب (که 2 بخش بسیار مهم از آزمون های ارشد و دکتری هستند) تسلط بر روشها و تکنیک­هایی است که با کمک آنها به بسیاری از سئوالات این بخش­ها می­توان پاسخ صحیح داد، حتی بدون ترجمه خاص یا بلد بودن معنای تمامی واژگان آن سئوال یا عبارت.

5- برخی از داوطلبان دارای مدارک زبان (مثل TOEFL  و IELTS و ...) هستند و اغلب فرض می­کنند که با دارای بودن این مدارک زبان، دیگر نیازی به کلاس و کسب تسلط بر ساختار آزمون ارشد و دکتری ندارند. توصیه اکید من به این دسته از داوطلبان آن است که، رمز موفقیت برای کسب درصد بالا در درس زبان، علاوه بر دارا بودن دانش کافی، تسلط بر ساختار هر آزمون و دانستن روش ها و تکنیک های پاسخگویی به سئوالات آن ساختار از آزمون و البته در زمان استاندارد آن آزمون است. من در طول سال­های گذشته، داوطلبان بسیاری را دیده ام که با وجود داشتن دانش خوب و مدارک زبان بین المللی با نمره های بالا، در آزمون ارشد و دکتری اصلاً موفق عمل نکرده اند و درصد زبان آنها حتی در چند مورد، زیر 30 درصد بوده است.

6- بی توجهی به بخش گرامر آزمون زبان. برخی از داوطلبان به اشتباه فرض می کنند که چون تعداد سئوالات بخش گرامر آزمون، 5 سئوال است، بنابراین ارزش مطالعه ندارد. (البته در رشته MBA ، تعداد سئوالات گرامر، 25 تا 30 سئوال و در آزمون دکتری نیز 8 سئوال است)

به این قبیل داوطلبان این توجه را می دهم که، اولاً علاوه بر 5 سئوال ویژه در بخش گرامر (که بخش دوم در آزمون زبان ارشد سراسری است)، 2 الی 3 سئوال نیز در بخش درک مطلب از مبحث گرامر پرسیده می شوند (سئوالاتی که از شما مرجع ضمیر را می خواهند، جزو سئوالات گرامری هستند).

در ثانی، دارا بودن دانش خوب در بخش گرامر، باعث می شود که شما ساختار جملات (چه در بخش واژگان و چه در بخش درک مطلب) را بهتر درک کنید و حتی برخی ساختارهای گرامری هستند که عدم دارا بودن دانش صحیح در آنها، می تواند باعث درک اشتباه یک جمله و عبارت شده و طبیعتاً باعث اشتباه زدن سئوال مربوط به آن گردد. یک نمونه ساده برایتان مثال می زنم، few که یک صفت معروف در مباحث گرامری است به معنای 'تقریباً هیچ' است و مفهوم منفی به جمله می­دهد و در مقابل آن         a few کاملاً مفهوم مثبت دارد و معنای 'اندکی یا تعداد کم ولی قابل استفاده' می­دهد و لازم به ذکر نیست که اشتباه کردن این ساختارها با هم، چگونه می تواند سرنوشت عبارت یا سئوال شما را تغییر دهد.

7- استفاده از منابع نامناسب

دوستان عزیز، دقت داشته باشید که هرگاه یک شخصی یا کتابی یا هر کسی که کار تبلیغاتی انجام می دهد (فرقی نمی­کند چه آموزشی چه تجاری و ...)، وعده موضوعی عجیب و دست نیافتنی را به شما می­دهد، حتماً یک اشکالی در آن وجود دارد. هیچ معجزه­ای بجز استفاده از روش ها و منابع معتبر و قابل اطمینان مطالعاتی نمی­تواند نتیجه مطلوبی را در کوتاهترین زمان برای شما ایجاد کند.

درس زبان در کشور ما دارای اشکالات فراوانی در عرصه آموزش دانشگاهی و موسسات ارشد و دکتری است، طبیعتاً اگر قرار بود این میانبُرها نتیجه بخش باشند، میانگین و سطح دانش داوطلبان قطعاً تا به امروز تغییر می کرد ولی می بینید که اینگونه نشده است. یادتان باشد که زبان نیازمند یادگیری مطالب متنوعی است که آنها را نمی توان در چند صفحه اندک جمع آوری کرد و یاد گرفت. نیاز به آموزش و تمرین کافی و مناسب دارد. طبیعتاً داوطلبانی که این مسیر را درست طی می کنند، از امتیاز آن در نتیجه آزمون­شان بهره مند می شوند.

اگر مسیر اشتباه بروید یا منبع اشتباه انتخاب کنید، 1 سال عمر شما برای آزمون تلف می شود. هیچ کسی هم مسئولیت آن را بر عهده نخواهد گرفت. مراقب باشید 1 سال عمرتان برای یک انتخاب نادرست، تلف نشود.

8- استفاده از روش های میانبُر غیر علمی برای یادگیری واژگان (روش هایی که با عناوین مختلف می خواهند با گذاشتن رمزهایی بر روی واژگان یا ساختن جمله های کمیک (خنده دار)، باعث بخاطر سپردن واژگان در ذهن شما شوند)

برای داوطلبانی که دارای سطح زبان متوسط به پایین هستند، اغلب این روش­ها جذابند زیرا این قبیل افراد می­خواهند در کوتاهترین زمان، تعداد زیادی واژه یاد بگیرند. ولی دوستان عزیز یادتان باشد که شاید بتوان حتی 100 یا 200 واژه را با رمزگذاری در زمان کوتاهی یاد گرفت (که البته کار نکردن مستمر روی آن ها هم پس از مدتی باعث فراموشی می شوند و یادگیری مجدد را دشوارتر می کنند) ولی اگر تعداد واژه به 1000 (هزار) عدد رسید آنگاه چه می شود؟ شما قطعاً در تعداد واژه زیاد، خود آن رمزها را با هم اشتباه می­کنید (به تعبیر عامیانه، قاطی می­کنید) و آنگاه یک فاجعه بزرگ منتظر شماست، آن هم اشتباه گرفتن یک واژه با واژه دیگر و حتماً لازم به توضیح نیست که چه اتفاق ناراحت کننده ای ممکن است بیفتد.

**توصیه من به شما، یادگیری اصولی واژگان است (مثلاً شناخت ساختار، وندها، ریشه ها، واژگان هم خانواده و استفاده از جملات مناسب و همچنین دوره و آزمون دادن مکرر) که همگی این روش ها علمی هستند و دارای مبانی صحیح برای یادگیری می باشند.

9- بخش درک مطلب آزمون زبان شما، ترجمه نیست.

اشتباه متداولی که بسیاری از داوطلبان دارند این است که باید تعداد واژه تخصصی زیادی بلد باشند و بخش درک مطلب آزمون زبان را ترجمه کنند و به سئوالاتش پاسخ دهند.

**تذکر مهم: دوستان عزیز، درک مطلب اصلاً همان ترجمه نیست. البته که بلد بودن تعداد زیادی از واژگان تخصصی بسیار خوب است (که من هم همیشه در کلاس هایم برای داوطلبان برنامه ویژه ای در این زمینه قرار می­دهم) ولی نیاز اصلی در آزمون درک مطلب، داشتن تسلط بر روش هایی است که بتوان با کمک آنها به سئوالات، در زمان استاندارد پاسخ داد.

**ما چندین سال است که در هر ترم برای آموزش این روش­ها، کارگاه­های یک روزه­ای را برگزار می­کنیم تا دانشجویان و داوطلبان عزیز آزمون های ارشد و دکتری بتوانند در کوتاهترین زمان، از حداقل توان خود، حداکثر بهره برداری را در آزمون داشته باشند.

برای مطالعه مفیدتر و کارآمدتر درس زبان، موارد زیر به شما توصیه می گردد:

1- زبان را هر روز بخوانید. لااقل روزی 2 الی 3 ساعت. زبان نیاز به استمرار دارد، اگر آن را ازش بگیرید، میزان اثرگذاریش کم می شود. مثل یک لیوان خاکشیر که اگر می خواهید آن را مصرف کنید، باید مدام آن را هم بزنید. این موضوع را جدی بگیرید.

2- برای مطالعه زبان، نیاز نیست همه چیز را بخوانید. هم در واژگان و هم در گرامر، بخش ها و محدوده هایی وجود دارند که می توانید با تسلط بر آن ها، بیشترین درصد را از آزمون خود کسب کنید.

**(برای اطلاع از روش مطالعه واژگان و بخش های گرامر، به فصل صفر کتاب 'زبان عمومی ارشد' (نوشته بابک رستمی قراگزلو - انتشارات نصیر) مراجعه کنید)

**توضیح: داوطلبان آزمون دکتری نیز می توانند از همین کتاب استفاده نمایند.

3- درک مطلب یک روش است. بجای نگرانی از ندانستن تعداد واژه زیاد، روی این روش ها مسلط شوید و آن ها را بارها تمرین و تکرار کنید.

**(این روش ها را می توانید در فصل اول کتاب های تخصصی اینجانب، مثلاً 'زبان تخصصی معماری و هنرهای ساخت'، 'زبان تخصصی مهندسی عمران' و 'جزوه کارگاهی روش های درک مطلب' نوشته بابک رستمی قراگزلو پیدا کنید)

4- فکر نکنید اگر نمی توانید 70 درصد یا بالاتر بزنید، یعنی وضع شما خوب نیست. نا امید نشوید. 40 درصد در این درس نیز جزو درصدهای خوب محسوب می شود. سعی کنید بهترینِ خودتان باشید و آنچه توان دارید را نشان دهید. اصل موفقیت یعنی همین.

**هیچگاه این درس را کنار نگذارید (حتی اگر ضریب آن در رشته شما پایین باشد). جبران آن (بدلیل شرایط خاصی که دارد) توسط درس های دیگر اگر محال نباشد، بسیار بسیار دشوار است.

5- برای کسب نتیجه مطلوب و تسلط بر روش های آزمون در درس زبان، شما نیاز دارید حتماً کلاس بروید. این یک تبلیغ برای شرکت در کلاس نیست، شما هر جایی که صلاح می دانید یا احساس آرامش بیشتری دارید ثبت نام کنید. ولی توصیه من را جدی بگیرید، یعنی حتماً کلاس بروید. ماهیت این درس به گونه­ای است که چون اولاً، در دوره دانشگاه درست ارائه نشده است (بر خلاف سایر درس های دیگر که دارای عناوین و سر فصل­های مشخصی هستند) و ثانیاً، اغلب داوطلبان روش­های صحیح مطالعه و تکنیک­های پاسخگویی به سئوالات را نمی­دانند، در نتیجه مسیرهای اشتباه می­روند و نه تنها نتیجه لازم را نمی­گیرند، بلکه زمان خود را نیز از دست می­دهند. آموزش و یادگیری زبان سخت نیست، آنگونه که خیلی­ها از آن می ترسند نیست. نگران نباشید، فقط انگیزه لازم را در خود ایجاد کنید. در ضمن، شرکت درکلاس، علاوه بر آموزش صحیح، به روش مطالعه و همچنین به مسیر درسی شما نیز نظم می دهد.

اغلب داوطلبانی که کلاس شرکت می کنند، بدلیل اینکه باید خود را با کلاس و قوانین و تمرینات منظم آن تنظیم کنند، خودشان نیز منظم­تر می شوند و معمولاً این افراد در آزمون موفق­تر هستند.

6- بجای چند منبع (که مدام از طرف اطرافیان، دوستان و .... به شما توصیه می شود) یک منبع را چند بار ولی درست بخوانید.

*اینها خلاصه و چکیده ای از تجربیات 16 سال تدریس من در عرصه آزمون ارشد و دکتری بود که دوست داشتم با شما در میان بگذارم. اکنون زمان تغییر است، از چیزی نترس، فقط تلاش کن و جوانی­ات را که هر سالش ارزشی بی اندازه دارد، قدر بدان و در انتخاب مسیرت هم حتماً از افراد با تجربه کمک بگیر.

موفقیت شما آرزوی من است

بابک رستمی قراگزلو

مشخصات

  • وزن: 975 گرم
  • قطع: وزیری
  • تعداد صفحات: 626 صفحه
  • نوع جلد: شومیز
  • نویسنده/نویسندگان: بابک رستمی قراگزلو
  • ناشر: بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • نوبت چاپ: دهم
  • سال و محل نشر: تهران، 1397
  • نوع چاپ: رنگی
  • موضوع: دانشگاهی
  • شابک: 9786229980002

درباره مولف

مؤلف کتاب، بابک رستمی قراگزلو، کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین کارشناس ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران می باشند.
ایشان دانشجوی ممتاز و رتبه اول در دوره کارشناسی ارشد بوده و 12 سال سابقه تدریس در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور را در کارنامه خود دارند. کتاب های  زبان تخصصی مهندسی عمران ، متون تخصصی عمران، زبان عمومی ارشد، زبان تخصصی معماری، و مدیریت پروژه و همچنین ادغام ژانرها در سینمای امروز به همراه ارائه چندین مقاله به مجلات و کنفرانس های علمی از جمله تألیفات ایشان است. ارائه و برگزاری اولین همایش راهبردی در مدیریت و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد در کشور و توسعه و برگزاری بیش از 110 همایش در 30 استان کشور از دیگر فعالیت های آموزشی ایشان در عرصه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

سرفصل ها

فصل صفر: روش مطالعه ی این کتاب
فصل اول: زمان های افعال
فصل دوم: اسم ها و ضمایر موصولی
فصل سوم: صفت ها و قیدها
فصل چهارم: وارونگی
فصل پنجم: کلمات ربط
فصل ششم: حروف اضافه و افعال مرکب
فصل هفتم: وندها (پیشوندها و پسوندها)
فصل هشتم: تست های طبقه بندی شده لغات
فصل نهم: آزمون های جامع سال های اخیر
پیوست الف: بخش اول: وجه وصفی - بخش دوم: جملات سببی - بخش سوم: افعال متوالی و مصدرها
پیوست ب: جدول افعال بی قاعده
پیوست پ: فلش کارت های لغات کتاب 504

دریافت بخشی از کتاب

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد